Jaarverslag 2019

Bieb als maatschappelijke hart

Bibliotheek Meerssen staat midden in de samenleving.
Op een laagdrempelige manier brengen we mensen, informatie, educatie en cultuur samen. Natuurlijk door onze collectie, maar zeker ook door het organiseren van vele activiteiten, spreekuren en workshops.
Als Bibliotheek Meerssen zijn we voortdurend in beweging om nieuwe mensen te bereiken. In het bijzonder om mensen persoonlijk te ondersteunen én om te leren zelf mee te doen aan de samenleving. Maar natuurlijk ook voor ontmoeting, ontspanning en inspiratie. De bibliotheek is dé openbare plek in de buurt waar iedereen welkom is.

Wist je dat?

•   De bezoekersaantallen in 2019 14% zijn gestegen. Vooral ons leescafé is populair onder bezoekers.  Meer lezen = beter in taal. Door  een kwartier vrij lezen per dag, leert een kind 1.000 nieuwe woorden per jaar én scoort het beter op school.
  •   Kinderen tot 18 jaar gratis lid kunnen worden van onze bibliotheek!
  •   Een grote groep burgers, landelijk circa 4 miljoen, niet goed meekomt in de digitale samenleving.
  •   Bibliotheek Meerssen in 2019 410 activiteiten organiseerde waarvan 288 Digi-taal-huis activiteiten.
  •   Steeds meer mensen e-books en luisterboeken via de online bibliotheek (www.onlinebibliotheek.nl) weten te vinden voor de nieuwste boeken.

Nieuwsgierig? Lees verder in ons Jaarverslag 2019 en hopelijk tot in de bieb!

Team Bibliotheek Meerssen